Burn-out

Om te weten wat burn-out is, moet je het zelf ooit hebben meegemaakt. Het is nauwelijks uit te leggen wat er in je omgaat wanneer je de eerste verschijnselen krijgt. Plotseling iets niet meer kunnen of durven wat even daarvoor nog routine voor je was, is shocking. Je verstand begrijpt er niets van en probeert alles onder controle te krijgen. Dat heeft een averechts effect.

Wat is nou precies een Burn-out?

Burn-out is een gevoel van helemaal leeg of op zijn, door het aanhoudend overschrijden van grenzen. De accu is leeg en het lukt simpelweg niet meer deze op te laden. Door langdurig meer te doen dan je aankunt is het evenwicht tussen draagkracht en draaglast verstoord. Er kunnen zich verschijnselen voordoen van vervreemding ten opzichte van anderen en van verminderd vertrouwen in persoonlijk kunnen. Zo eindigt 40% van de burn-out gevallen in arbeidsongeschiktheid.

Eigenlijk is een burn-out niets meer of minder dan een signaal van het lichaam dat balans eist. Maar we willen zoveel; het motto van jongeren is YOLO: You Only Live Once.

Onder de 25-plussers heeft 1 op de 13 kans op een burn-out. Onder de 35-plussers is dat 1 op de 17. Deskundigen noemen het een zorgwekkende trend.

Steeds meer mensen onder de 35 jaar hebben te kampen met een burn-out. Aan het begin van hun carrière zitten ze al opgebrand op de bank.

Hoe is een burn-out te herkennen?

Een burn-out wordt vaak beschouwd als een werk gerelateerd probleem. De ervaring leert echter dat klachten ontstaan door een combinatie van factoren die mensen uit balans brengen.

Hierdoor ontstaat een gevoel van lichamelijke en geestelijke uitputting. De houding naar de omgeving wordt (vaak onbewust) een afstandelijke en onpersoonlijke. Werk, relatie, sociale contacten, alles kost veel meer energie dan voorheen. Prestatie en zelfvertrouwen lijden hieronder.

Wie lopen het meeste risico?

Burn-out komt veelal voor bij mensen die de lat zeer hoog leggen voor zichzelf. Het gaat vaak om perfectionisten met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze steken heel veel energie in hun werk. Helaas vergeten ze een deel van die energie te reserveren en te investeren in zichzelf.

Een burn-out kan het gevolg zijn van langdurige (werk)stress. Een burn-out geeft andere klachten en wordt ook als een ziekte erkend. Een burn-out is veel langduriger; het herstel kan jaren in beslag nemen.

Maar als je veel stress hebt, op je tandvlees loopt en veel piekert, heb je niet meteen een burn-out. Er zijn verschillende gradaties:

1. Oververmoeid

Oplossing: Je kunt er snel zelf weer bovenop komen. Een lang weekendje weg, doet al wonderen. Binnen een paar dagen ben je weer de oude.

2. Overbelast

Symptomen: Je hebt een tijd lang te veel hooi op je vork genomen. Je bent doodop, het werk is je teveel.

Oplossing: Je kunt er zelf weer bovenop komen, maar het herstel duurt langer dan een paar dagen. Je moet het minimaal een week rustig aan doen. Je kunt wel blijven werken, maar organiseer het beter. Rust uit en eet goed.

3. Overspannen

Symptomen: veel piekeren, gespannen, moe, verlies van interesse, je presteert minder goed. Je hebt het gevoel dat je geen begrip meer krijgt.

Oplossing: je kunt hier zelf bovenop komen, maar je moet even een break nemen op je werk. Het herstel duurt gemiddeld 6 weken.

4. Burn-out

Symptomen: je bent constant uitgeput en er komt niets uit je handen. Je wilt het liefst op je bed liggen en slapen, je voelt je constant opgejaagd, emotioneel uitgeput, geïrriteerd en machteloos. Daarnaast heb je veel fysieke pijn: last van je nek en schouders en hoofdpijn.

Oplossing: hier kom je zelf niet uit. Hulp van een psycholoog, maatschappelijk werker of coach is nodig. Je kunt ook niet meer werken. Sommige mensen zijn na een half jaar weer de oude. Anderen zijn 6 jaar uit de running.

Burnout behandeling

Je wilt maar één ding: ‘jezelf goed voelen en zo snel mogelijk in alle redelijke situaties weer optimaal presteren’. Je zit niet te wachten om 6 weken opgenomen te worden of op een eindeloze reeks van therapeutische sessies. Je wilt weer aan de slag, maar dan fitter en beter dan voorheen en in je bagage gereedschappen waarmee je overspannenheid voorkomt en toch maximaal blijft presteren. De burn-out behandeling van See & Do coaching en counseling bewijst dat een snelle methode ook beter werkt.

De behandeling en therapie bij burn-out kan beter gestart worden als de tank nog niet helemaal leeg is, maar natuurlijk geldt hier 'beter laat dan nooit' of 'beter voorkomen dan genezen'!

Burn-out behandeling en therapie begint met het overzichtelijk maken van de psychische en praktische factoren die de burn-out hebben veroorzaakt. Vervolgens wordt stapsgewijs gewerkt aan het corrigeren van deze factoren en het aanleren van een betere werkwijze.

Belangrijk is veelal het in een eerder stadium leren herkennen van de stress- en vermoeidheidssignalen en leren om de redenen waardoor deze signalen werden genegeerd te ondervangen. Deze inzichten in combinatie met praktische stappen voor het weer opbouwen van de energiereserves maakt de behandeling zeer effectief.

Elimineer stress en burn-out!

Voorkom langdurige therapie!

Hoe herstel je snel

Burn-out is er in één keer en heeft de kracht om met dezelfde energie even snel van richting te veranderen. See & Do coaching en counseling doet dat in 4 sessies. Ook al is er een periode van jarenlange roofbouw of stress aan vooraf gegaan. Om terugval te voorkomen zijn er terugkom sessies in te plannen.

Duurzame aanpak van stress en burn-out

Iedere vorm van stress wordt geëlimineerd. Bij See & Do coaching en counseling draait het om jou! Minstens 1 jaar lang wordt je waar nodig ondersteunt om deze klachten ook in de toekomst te voorkomen. De duurzame aanpak van See & Do coaching en counseling is er vooral op gericht om krachtiger uit je burn-out te komen dan je daarvoor ooit was.

See & Do coaching en counseling mobiliseert het eigen herstelvermogen en heeft de kennis en ervaring om dat effectiever en sneller voor elkaar te krijgen dan welk andere methodiek dan ook.

Je voorkomt met See & Do coaching en counseling ook de nadelen van antidepressiva ofwel serotonine heropname remmers, zoals: Prozac - Seroxat - Efexor - Zoloft - Cipramil en Fevarin.

Duurzame oplossing

Het gaat om jouw gezondheid en je wenst een duurzame oplossing. Je klachten worden vertrouwd en adequaat aangepakt. Je gaat ervaren dat er na de eerste paar personal coaching sessies daadwerkelijk veel bij je verandert. Daarna volgt vervolgcoaching die er voor zorgt dat de verandering beklijft en met de terugkom sessies wordt de verandering stevig verankert.

Heb je behoefte aan hulp bij het voorkomen van een burn-out of het herstel van jouw burn-out? Neem dan hier contact met me op. 

Voor meer informatie

Klik hier
Website powered by Modual.